Category: Gramatyka

4

Niemiecki w 5 minut: Zasada ADUSO – spójniki z szykiem prostym

Wracam do serii „Niemiecki w 5 minut” (wszystkie posty tutaj). Ostatnio przez problemy zdrowotne niestety została przeze mnie zaniedbana, ale mam nadzieję, że teraz znowu będzie się ukazywać bez żadnych przeszkód w każdy wtorek. Grafiki, które tutaj widzicie, pochodzą z mojego Instagrama. Mam nadzieję, że obserwujecie mnie tam 🙂 Nazwa profilu to: niemieckipoludzku Na samym dole jak...

Czytaj cały wpis »
0

Niemiecki w 5 minut: Okoliczniki czasu. Część 2

W serii „Niemiecki w 5 minut” (wszystkie posty tutaj) czas na drugi tekst o okolicznikach czasu. Podawanie dat po niemiecku nie jest takie trudne jak się czasami wydaje, wystarczy znać kilka reguł: Jak podajemy rok po niemiecku? Są dwie możliwości: sam rok, bez przyimka, np. 1986 – w 1986 roku dodajemy „im Jahre”, np. im Jahre 1986...

Czytaj cały wpis »
0

Od czego zacząć naukę języka niemieckiego? Część 1

Często jest mi zadawane to pytanie: „Od czego zacząć naukę niemieckiego?” i postanowiłam na nie odpowiedzieć w dzisiejszym wpisie. A więc dzisiaj wpis na temat „niemiecki dla początkujących”. Myślę, że najlepiej jest pójść na kurs – grupowy lub indywidualny. Przynajmniej na etapie podstawowym, bo łatwiej jest uczyć się samodzielnie, mając mocne podstawy. Ja też mam doświadczenia...

Czytaj cały wpis »
2

Innen, (innen) czy -innen? Co oznaczają te końcówki?

Niedawno dostałam pytanie, dlaczego w słowie „SchülerInnen” pojawia się w środku duże I oraz jak przetłumaczyć to słowo. Wspomniane przeze mnie końcówki „Innen”, „(innen)” oraz „-innen” stosowane są do określenia ogółu osób płci męskiej i żeńskiej, czyli: Możemy powiedzieć „die Schülerinnen und die Schüler“ czyli „uczennice i uczniowie”, za pomocą wymienionych wcześniej końcówek można jednak ująć...

Czytaj cały wpis »
2

Czasowniki z przedrostkami: Czasowniki zawierające „arbeiten”. Część 1

Dzisiaj czas na czasowniki zawierające „arbeiten”. Omówię dla Was czasowniki z różnymi przedrostkami i przedstawię przykłady. 1. arbeiten – pracować  Proste, no ale napiszę jedno zdanie: Ich arbeite den ganzen Tag.  2. überarbeiten – przerabiać  Der Schriftsteller will den Text noch überarbeiten.  3. einarbeiten – przyuczać  Der neue Mitarbeiter muss erst eingearbeitet werden.  4. verarbeiten – przerabiać, przetwarzać  Gold wird zu Schmuck...

Czytaj cały wpis »
2

Przymiotnikowa odmiana rzeczownika

Kilka dni temu na Facebooku pojawiła się następująca zagadka językowa: I odpowiedź: Dlaczego odpowiedź B jest prawidłowa? Chodzi tutaj o tzw. „substantivierte Adjektive”. Już wyjaśniam 🙂 Rodzaj męski:  Nominativ: der Angestellte Genitiv: des Angestellten Dativ: dem Angestellten Akkusativ: den Angestellten Rodzaj żeński: Nominativ: die Angestellte Genitiv: der Angestellten Dativ: der Angestellten Akkusativ: die Angestellte Jak możemy...

Czytaj cały wpis »
3

Czasownik „gehören” z „zu” czy bez „zu”?

Czasownik „gehören” często jest błędnie używany. Uczący się często nie są pewni, czy użyć „zu” czy nie. Więc jak to jest? Czasownik ten oznacza „należeć”, jednak w dwóch kontekstach: Mówi on o własności, o posiadaniu czegoś: Das Buch gehört mir. – Książka należy do mnie. Wem gehört das Auto? – Do kogo należy samochód? Der Hund...

Czytaj cały wpis »
9

Zagadki językowe: czasowniki z dopełnieniem w bierniku

Wczoraj zamieściłam na Facebooku kolejne pytanie z serii „zagadki językowe”: Natomiast dzisiaj pojawiła się odpowiedź: Wyjaśnienia do zagadek językowych na Facebooku znajdziecie pod etykietą „zagadki językowe”: Zagadki językowe Dlaczego prawidłowa jest odpowiedź B, chociaż przecież uczymy się, że w czasie Perfekt używamy czasownika „fahren” wraz z czasownikiem posiłkowym „sein”? Owszem, tak jest, ale dopóki nie używamy...

Czytaj cały wpis »
6

Zagadki językowe: dopełnienia w celowniku i bierniku

Ostatnio zamieściłam na Facebooku następujące pytanie: Wczoraj ukazała się odpowiedź: Biernik (Akkusativ) będę oznaczać na niebiesko, celownik (Dativ) na czerwono. Dlaczego odpowiedź B jest prawidłowa? Przyjrzyjmy się temu zdaniu: Ich gebe meiner Mutter Blumen. – Daję mojej mamie kwiaty.  Widoczne są tutaj dopełnienia rzeczownikowe w celowniku (Dativ) i bierniku (Akkusativ): meiner Mutter –> wem? (komu daję...

Czytaj cały wpis »
17

Zagadki językowe: wohin + Akkusativ

Wczoraj zamieściłam na Facebooku następującą zagadkę językową: Dzisiaj pojawiła się odpowiedź: Odpowiedź „auf das Bett” jest prawidłowa, ponieważ na pytanie „wohin?” odpowiada biernik (Akkusativ). Dodatkowo biernik związany jest z ruchem. Kiedy coś dokądś kładę, to wykonuję ruch. Przypominam odmianę rodzajników określonych i nieokreślonych w bierniku: M – den / einen F – die / eine N...

Czytaj cały wpis »