Niemiecki w 5 minut: Środki transportu

Niemiecki w 5 minut: Środki transportu

Tak jak już obiecałam we wpisie z planami tutaj podsumowaniem wraca seria „Niemiecki w 5 minut” (wszystkie posty z tej serii tutaj). Nowy post z serii będzie ukazywał się 2 razy w miesiącu. Dzisiaj będzie o tym, jak po niemiecku opisać, jakim środkiem transportu podróżujemy i dlaczego za pomocą przyimka mit 🙂

Na samym dole znajdziesz PDF do pobrania 🙂

Jak opisać po niemiecku, jakim środkiem transportu podróżujemy?

W tym celu należy użyć przyimka mit, którego jedną z funkcji jest zastępowanie polskiego narzędnika.

Narzędnik jest to przypadek, którego nie ma w języku niemieckim. Odpowiada on na pytania „kim? czym?”.

W języku niemieckim możemy zastąpić go przyimek mit, który łączy się z celownikiem (Dativ), np.:

Ich esse mit der Gabel und mit dem Messer. – Jem widelcem i nożem.

Das Kind spielt mit dem Ball. – Dziecko bawi się piłką.

Podobnie jest ze środkami transportu. Przypomnijmy je sobie:

der Zug – pociąg

der Bus – autobus

der Wagen / das Auto – samochód

der Roller – hulajnoga

der E-Roller (der Elektro-Roller) – hulajnoga elektryczna

die Bahn – kolej

die U-Bahn (Untergrundbahn) – metro

die S-Bahn (Schnellbahn) – szybka kolej miejska

die Straßenbahn / die Tram (w Szwajcarii) – tramwaj

die Fähre – prom

das Flugzeug – samolot

das Fahrrad / das Velo (w Szwajcarii) – rower

das E-Bike (das Elektrofahrrad) – rower elektryczny

das Schiff – statek

das Boot – łódź

Jeśli chcemy po niemiecku powiedzieć, że jedziemy czymś używamy właśnie przyimka mit:

mit dem Zug fahren – jechać pociągiem

mit der Bahn reisen – podróżować koleją

mit dem Flugzeug reisen – podróżować samolotem

mit dem Schiff fahren – płynąć statkiem (nie używa się czasownika schwimmen)

Jednak:

Rad fahren / radeln – jeździć rowerem

Można powiedzieć też: mit dem Fahrrad fahren

 

Zauważ różnicę:

Ich fahre mit dem Auto. – Jadę samochodem. (niekoniecznie prowadzę)

Ich fahre das Auto. – Prowadzę samochód.

 

Tutaj możesz pobrać materiał w PDF: Niemiecki w 5 minut 07.01.2020

Czy macie życzenia, o czym powinnam napisać w serii „Niemiecki w 5 minut”? Jeśli tak, to komentujcie 🙂 

Niemiecki w 5 minut: Zasada TEKAMOLO

Niemiecki w 5 minut: Zasada TEKAMOLO

W jakiej kolejności układać okoliczniki w zdaniu? Często ktoś mnie pyta, co powinno w zdaniu znajdować się najpierw: czas czy miejsce. Jest na to bardzo prosta reguła pod nazwą tekamolo. Wyjaśniam ją w ramach serii „Niemiecki w 5 minut” – wszystkie posty z serii znajdziecie tutaj 

  • te – temporal (wann?) – czas
  • ka – kausal (warum? Aus welchem Grund?) – powód
  • mo – modal (wie? Auf welche Art und Weise?) – sposób
  • lo – lokal (wo?) – miejsce

Przykłady:

Er lebt seit 4 Jahren glücklich in England.
podmiot orzeczenie czas sposób miejsce

 

Vor 2 Monaten bin ich wegen meiner Krankheit ans Meer gezogen.
Czas – zdanie rozpoczęte od okolicznika, pozostałe elementy układamy według reguły orzeczenie podmiot powód miejsce druga część orzeczenia

Materiał PDF możecie pobrać tutaj: Niemiecki w 5 minut 12.10.2019

A może sama / sam stworzysz zdanie według reguły TEKAMOLO i napiszesz je w komentarzu?

Dodam, że tę regułę i wiele innych znajdziecie w moim ebooku „Podstawy zdania w języku niemieckim. Teoria”, który można kupić tutaj

Niemiecki w 5 minut: Co powiedzieć po niemiecku na powitanie i na pożegnanie?

Niemiecki w 5 minut: Co powiedzieć po niemiecku na powitanie i na pożegnanie?

Kiedy prowadzę lekcje przez komunikatory internetowe, zdarza mi się obserwować u moich uczniów niepewność w witaniu i żegnaniu się na kursie. Co powiedzieć po niemiecku na powitanie i na pożegnanie?

Jak więc to zrobić? Poniższe zwroty przydadzą się Wam wielu sytuacjach:

Tak można ładnie się przywitać:

  • Wie geht es dir / Ihnen? – Co słychać u ciebie / pani/pana?
  • Wie läuft’s? – Jak leci?
  • Was macht die Arbeit? – Co słychać w pracy?
  • Wie geht es deiner / Ihrer Familie? – Co słychać u twojej / pani/pana rodziny?
  • Wie geht es deinem / Ihrem Kind? – Co słychać u twojego / pani/pana dziecka?
  • Wie geht es deinen / Ihren Kindern? – Co słychać u twoich / pani/pana dzieci?
  • Wie war dein / Ihr Wochenende? – Jaki był twój / pani/pana weekend?
  • Wie war die letzte Woche? – Jaki był ostatni tydzień?
  • Was hast du / haben Sie so gemacht? – Co porabiałeś? / Co pan/pani porabiał(a)?

 

A to można powiedzieć na pożegnanie:

  • Ich danke dir / Ihnen für die Stunde (Deutschstunde) / für den Kurs. – Dziękuję tobie / pani/panu za lekcję (lekcję niemieckiego) / za kurs.
  • Danke für alle Tipps von heute. – Dziękuję za wszystkie wskazówki z dzisiaj.
  • Ich bedanke mich bei dir / bei Ihnen. – Dziękuję ci / pani/panu.
  • Bis zum nächsten Mal! – Do następnego razu!
  • Bis zur nächsten Stunde! – Do następnej lekcji!
  • Mach’s gut! – Trzymaj się!
  • Machen Sie es gut! – Niech się pan/pani trzyma!
  • Ich wünsche dir / Ihnen… – Życzę tobie / pani/panu:

– einen schönen Tag / Nachmittag / Abend / Urlaub – miłego dnia / popołudnia / wieczoru / urlopu

– eine schöne Woche – miłego tygodnia

– ein schönes Wochenende – miłego weekendu

– viel Spaß – dobrej zabawy

– viel Erfolg – powodzenia

9) Wir sehen uns am Montag / nächste Woche. – Widzimy się w poniedziałek / w następnym tygodniu.

10) Wir hören uns am Montag / nächste Woche. – Słyszymy się w poniedziałek / w następnym tygodniu.

Tutaj możecie pobrać plik ze słownictwem: 

Niemiecki w 5 minut 29.09.2019

Niemiecki w 5 minut: Co może znaczyć słówko „oder”?

Niemiecki w 5 minut: Co może znaczyć słówko „oder”?

W serii „Niemiecki w 5 minut” (wszystkie posty tutaj) czas na słówko „oder”. Niedawno ktoś mnie o nie zapytał, więc tutaj postanowiłam omówić ten temat.

Dlaczego słówko oder czasami występuje na końcu zdania?

Słówko oder nie oznacza tylko lub/albo. Bardzo często występuje na końcu zdania. Zobaczmy, co wtedy oznacza:

Das schmeckt gut, oder? – To jest smaczne, prawda?

Kończąc w ten sposób pytanie, szukamy potwierdzenia dla swoich słów.

Du wohnst hier, oder? – Ty mieszkasz tutaj, czy nie?

Można użyć również nicht wahr:

Das Wetter ist schön, nicht wahr? – Pogoda jest ładna, czyż nie?

Der Ausblick ist herrlich, nicht wahr? – Widok jest wspaniały, czyż nie?

 

Kończąc wypowiedź za pomocą oder lub nicht wahr skłaniamy rozmówcę do reakcji 🙂

Jak zawsze przygotowałam dla Was plik do pobrania: Niemiecki w 5 minut 29.08.2019

Niemiecki w 5 minut: Zasada ADUSO – spójniki z szykiem prostym

Niemiecki w 5 minut: Zasada ADUSO – spójniki z szykiem prostym

Wracam do serii „Niemiecki w 5 minut” (wszystkie posty tutaj). Ostatnio przez problemy zdrowotne niestety została przeze mnie zaniedbana, ale mam nadzieję, że teraz znowu będzie się ukazywać bez żadnych przeszkód w każdy wtorek.

Grafiki, które tutaj widzicie, pochodzą z mojego Instagrama. Mam nadzieję, że obserwujecie mnie tam 🙂 Nazwa profilu to: niemieckipoludzku

Na samym dole jak zawsze znajdziecie do pobrania plik pdf 🙂

Zasada ADUSO – szyk prosty

Szyk prosty obowiązuje po następujących spójnikach:

A – aber

D – denn

U – und

S – sondern

O – oder

Co to jest „szyk prosty”? 

Szyk prosty oznacza, że po spójniku występuje najpierw podmiot, a potem orzeczenie.

Tutaj możecie pobrać plik pdf: Niemiecki w 5 minut 20.08.2019

Zusammen można więcej: Zwiedzanie po niemiecku

Zusammen można więcej: Zwiedzanie po niemiecku

Czas na kolejny wpis z serii Zusammen można więcej! 

Wraz z kilkoma innymi germanistkami przygotowujemy dla Was co miesiąc posty na wybrany temat. Pozostałe posty z tej serii znajdziecie tutaj

Dzisiaj kolej oczywiście na urlop 🙂  

Oczywiście mam dla Was linki do tekstów moich Koleżanek:

Szpreche w deche – urlop

Angelika Griner – Słówka przydatne w podróży

Niemiecka sofa – Problemy na wakacjach

Martyna – Majstersztyk językowy

A co przygotowałam dla Was ja? Zajęłam się tematem zwiedzania. Oto garść praktycznych słówek:

Die Besichtigung (zwiedzanie)

  • besichtigen (besichtigte, hat besichtigt) – zwiedzać
  • sich etwas anschauen (schaute sich an, hat sich angeschaut) – oglądać coś
  • bewundern (bewunderte, hat bewundert) – podziwiać
  • besuchen (besuchte, hat besucht) – odwiedzać
  • die Touristeninformation – informacja turystyczna
  • der Wanderweg – szlak turystyczny
  • touristische Attraktionen,
  • das Naturschutzgebiet – obszar ścisłej ochrony przyrody
  • der Nationalpark – park narodowy
  • der zoologische/botanische Garten,
  • der Tierpark (der Zoo)
  • das naturwissenschaftliche Museum – muzeum przyrodnicze
  • das historische Museum
  • das archäologische Museum
  • das ethnographische Museum
  • das Kunstmuseum – muzeum sztuki
  • die Landkarte – mapa
  • der Stadtplan – plan miasta

 

  • der Eintritt – wstęp
  • die Eintrittskarte – bilet wstępu
  • Eintritt frei – wstęp wolny
  • die Ermäßigung – zniżka

In Museen gibt es eine Ermäßigung für Studenten, Schüler und Kinder. – W muzeach jest zniżka dla studentów, uczniów i dzieci.

 

  • die Rundfahrt – przejażdżka
  • die Stadtrundfahrt – przejażdżka po mieście (autokarem)
  • der Stadtbummel – spacer po mieście
  • einen Stadtbummel machen – spacerować po mieście
  • der Ausflug – wycieczka
  • einen Ausflug machen – robić wycieczkę
  • der Ausflugspreis – cena wycieczki
  • die Regenjacke – kurtka przeciwdeszczowa
  • die Sonnenbrille – okulary przeciwsłoneczne
  • das Andenken, die Andenken – pamiątka, pamiątki
  • das Souvenir, die Souvenirs – pamiątka, pamiątki

Plik pdf ze słownictwem możecie pobrać tutaj: Zwiedzanie

Kurs „Wakacyjna szkoła płynnego mówienia”

Kurs „Wakacyjna szkoła płynnego mówienia”

Drogie Czytelniczki, drodzy Czytelnicy, 

niektórzy z Was być może wzięli udział w moim kursie online „Szkoła płynnego mówienia B1/B2”, który odbył się w dniach 10-30 czerwca 2019. Opinie Uczestników były bardzo entuzjastyczne, dlatego zdecydowałam się przygotować wakacyjny kurs. 

Ze „Szkoły płynnego mówienia” postanowiłam uczynić swój sztandarowy projekt. Stopniowo będzie się pojawiać coraz więcej informacji dotyczących kolejnych kursów. 

Tutaj możesz pobrać przykładowy materiał z ostatniego kursu: SPM Moduł 8

Kurs online „Wakacyjna szkoła płynnego mówienia”

  1. Do kogo kurs jest skierowany?

Do osób na poziomach A2-B1. Oczywiście osoby na poziomie B2 też mogą wziąć udział – będzie to dla nich dobre powtórzenie i okazja do rozmowy, do poprawienia umiejętności mówienia w języku niemieckim.

  1. Kiedy trwa kurs?

Od 15 lipca do 3 sierpnia. Oczywiście wiem, że jest to sezon urlopowy, więc jeśli w tym czasie planujesz urlop, to zadania domowe możesz przesłać mi później. Transmisje na Facebooku będą zawsze dostępne, więc zawsze będzie można je obejrzeć.

  1. Na czym polega kurs?

Zawiera następujące elementy:

  • 10 tematycznych modułów – co dwa dni jeden moduł;
  • nowością w modułach są mapy myśli ułatwiające mówienie – inne niż mapy myśli, które znasz. Przykład zostanie wysłany do wszystkich uczestników na samym początku kursu;
  • dwa spotkania na Facebooku w zamkniętej grupie – 23 lipca o 19:30 oraz 30 lipca o 19:30;
  • trzy spotkania w małej grupie na Skype – ja oraz dwóch uczestników. Wspólnie ustalimy terminy, tak, aby optymalnie dobrać się w małe grupy i rozmawiamy, rozmawiamy, rozmawiamy!
  • poprawa zadań domowych – każdy moduł zawiera zadanie domowe. Uczestnicy kursu mogą mi przesłać nagranie swojej wypowiedzi, a ja poprawię ją w ciągu 48 godzin i prześlę informację zwrotną;
  • zaświadczenie o ukończeniu kursu – wysyłane mailem lub tradycyjną pocztą.
  1. Jakie tematy zawiera kurs?
  • Restauracja i zwiedzanie;
  • Porozumiewanie się na lotnisku;
  • Jak sprawić, aby Twój język był bardziej naturalny, aby nie był sztuczny?
  • Co zrobić, kiedy się zgubisz i kiedy GPS na telefonie nie pomaga?
  • Pory roku i pogoda;
  • Codzienne problemy, nieprzewidziane sytuacje, pech;
  • Negocjowanie w sytuacjach prywatnych i np. na pchlim targu czy na targu;
  • Problemy z komunikacją miejską;
  • Nieprzewidziana wizyta u lekarza;
  • Temat otwarty – czekam na Wasze propozycje.
  1. Jaka jest cena kursu?

Cena kursu wynosi 129 zł. Myślę, że jest bardzo korzystna, biorąc pod uwagę to, co dostajesz w zamian.

  1. Czy można otrzymać fakturę VAT?

Tak, oczywiście. Wystawiam faktury.

  1. Po zakończeniu kursu poproszę Cię o informację zwrotną. Jestem ciekawa, jak kurs Ci się spodoba.

Jeśli chcesz wziąć udział w kursie, proszę o informację na adres: msurowiec2010@gmail.com 

Niemiecki w 5 minut: Co powiedzieć, kiedy ktoś szuka zaczepki?

Niemiecki w 5 minut: Co powiedzieć, kiedy ktoś szuka zaczepki?

W serii „Niemiecki w 5 minut” (wszystkie posty tutaj) czas na kolejny temat ze słownictwem potrzebnym, aby reagować w trudnych sytuacjach. Czasami ktoś szuka zaczepki i widać, że chce się pokłócić. Co można wtedy powiedzieć?

Poniższe zwroty są malutką częścią 19-ego modułu mojego kursu online „Szkoła płynnego mówienia B1/B2”, który odbył się w dniach 10-30 czerwca 2019. Kolejna edycja kursu odbędzie się we wrześniu.

Czasownik streiten ma dwie rekcje i również dwa inne znaczenia:

  • mit jemandem um (Akk.) etwas streiten – sprzeczać się z kimś o coś
  • mit jemandem über etwas streiten – rozprawiać z kimś o czymś

Die Kinder streiten um das Spielzeug. – Dzieci sprzeczają się (kłócą się) o zabawkę.

Warum streitet ihr über die Angelegenheit? – Dlaczego rozprawiacie o tej sprawie?

Kiedy czasownik streiten jest zwrotny, a kiedy nie? Jest malutka różnica w znaczeniu:

  • mit jemandem um etwas streiten – sprzeczać się z kimś o coś
  • sich streiten – kłócić się

Co więc powiedzieć, kiedy ktoś szuka zaczepki? Oto przykładowe zwroty:

  • Lass mich in Ruhe! – Zostaw mnie w spokoju!
  • Lass mich in Ruhe arbeiten! – Pozwól mi w pracować w spokoju!
  • Sprechen wir darüber! – Porozmawiajmy o tym!
  • Lass uns darüber sprechen! – Porozmawiajmy o tym!
  • Es macht keinen Sinn, zu streiten. – Nie ma sensu się kłócić.
  • Suchen wir einen Streitschlichter? – Poszukamy mediatora?
  • Wenn wir weiter um Kleinigkeiten streiten, wird die Arbeit nicht erledigt. – Jeśli dalej będziemy kłócić się o drobnostki, praca nie będzie wykonana.
  • Kannst du nicht einen Moment warten? Ich kann nicht alles auf einmal machen. – Czy nie możesz poczekać chwili? Nie mogę zrobić wszystkiego naraz.
  • Warum machst du mir Vorwürfe? Du bist auch nicht perfekt. – Dlaczego robisz mi wyrzuty? Ty też nie jesteś doskonały.
  • Ein Streit hilft uns nicht. – Kłótnia nam nie pomoże.
  • Warum machst du aus einer Mücke einen Elefanten? – Dlaczego robisz z igły widły?
  • Ich habe doch nur einen kleinen Fehler gemacht. Davon geht die Welt nicht unter. – Popełniłam przecież tylko mały błąd. Od tego świat się nie zawali.
  • Ich lasse mich nicht provozieren. – Nie dam się sprowokować.

Plik ze słownictwem możecie pobrać tutaj: Niemiecki w 5 minut. 30.06.2019

Niemiecki w 5 minut: Obrona przed atakiem słownym

Niemiecki w 5 minut: Obrona przed atakiem słownym

Co powiedzieć, kiedy ktoś nas w jakiś sposób obraża?

Zwroty są malutką częścią modułu 4 mojego kursu „Szkoła płynnego mówienia B1/B2”, który rozpoczął się 10 czerwca. Tam temat został bardzo rozbudowany.

Kolejna edycja kursu odbędzie się w październiku.


  • Warum beleidigst du mich? – Dlaczego mnie obrażasz?
  • Warum machst du das? Geht es dir besser, wenn du über mich lachst? – Dlaczego to robisz? Masz się lepiej, kiedy się ze mnie śmiejesz?
  • Ich weiß nicht, ob du weißt, dass deine Worte mich beleidigen. – Nie wiem, czy wiesz, że twoje słowa mnie obrażają.
  • Ich lasse mich so nicht behandeln. – Nie pozwolę tak się traktować.
  • Das lasse ich mir nicht gefallen. – Nie pozwolę sobie na to.
  • Deine Worte sind unangebracht. – Twoje słowa są niestosowne.
  • Ich möchte, dass du damit aufhörst. – Chciałabym, żebyś przestał.
  • Hör auf! – Przestań!
  • Hör endlich auf! – Przestań w końcu!
  • Hör auf, mich zu beleidigen! – Przestań mnie obrażać!
  • Hör auf, mich so zu behandeln! – Przestań tak mnie traktować!
  • Du bist etwas zu weit gegangen. – Posunąłeś się trochę za daleko.
  • Diesmal bist du zu weit gegangen. – Tym razem posunąłeś się za daleko.
  • Nicht in diesem Ton! – Nie tym tonem!
  • Sprich nicht so mit mir! – Nie mów tak do mnie!
  • Lass diese ewige Hänselei! – Skończ z tym ciągłym wyśmiewaniem!
  • Dein Verhalten ist an der Grenze zu sexueller Belästigung. – Twoje zachowanie jest na granicy molestowania seksualnego.

Kiedy pracowałam w Niemczech, zdarzyło się, że zaczęłam nową pracę. Ze wszystkim zapoznać miała mnie pewna dziewczyna, która chyba chciała pokazać, że to jest jej teren. Bardzo źle mnie traktowała, dzwoniła do mnie z pretensjami poza godzinami pracy i ciągle znajdowałam kartki, na których było napisane, co tym razem zrobiłam źle. Potem jednak okazała się być w porządku, polubiłyśmy się i do dzisiaj mamy kontakt.

Dlaczego wtedy nie zareagowałam? Nie wiem, przecież świetnie mówiłam po niemiecku. Może powinnam była powiedzieć jej te słowa:

Du bist ein richtiger Quälgeist! – Jesteś prawdziwą męczyduszą!

Du bist zu weit gegangen. – Posunęłaś się za daleko.

Ich bin nicht so wertlos, ich weiß und kann einiges. – Nie jestem taka bezwartościowa, wiem i umiem trochę.

Du behandelst mich so, als ob ich nichts wüsste. – Traktujesz mnie tak, jakbym nic nie wiedziała.

Ich weiß, dass du hier lange arbeitest, aber ich lerne und brauche Zeit. – Wiem, że długo tutaj pracujesz, ale ja się uczę i potrzebuję czasu.

Ich lasse mich so nicht behandeln. – Nie pozwolę tak się traktować.

Ständig wirfst du mir etwas vor. Mache ich wirklich alles falsch? – Ciągle coś mi zarzucasz. Naprawdę wszystko robię źle?

Tutaj możecie pobrać plik ze słownictwem:

Niemiecki w 5 minut 12.06.19

Co myślicie o dzisiejszym odcinku „Niemiecki w 5 minut”? 

Niemiecki w 5 minut: Co powiedzieć, kiedy nie rozumiesz, co do Ciebie mówią?

Niemiecki w 5 minut: Co powiedzieć, kiedy nie rozumiesz, co do Ciebie mówią?

Co powiedzieć, kiedy nie wiesz, co do Ciebie mówią? Może być wiele powodów, z których kogoś nie rozumiemy. Żeby poradzić sobie z taką sytuacją, warto mieć w głowie zestaw gotowych sformułowań. Komunikacja w języku niemieckim na pewno będzie łatwiejsza, jeśli będziecie znali te zwroty. Przypomnę, że wszystkie posty z serii „Niemiecki w 5 minut” znajdziecie tutaj.

Oto gotowe zwroty:

Ich verstehe nicht. – Nie rozumiem.

Ich verstehe dich / Sie nicht. – Nie rozumiem ciebie / pana/pani.

Ich habe nicht verstanden. – Nie zrozumiałem.

Ich habe dich / Sie nicht verstanden. – Nie zrozumiałem ciebie / pani/pana.

Ich habe rein akustisch nicht verstanden. – Nie zrozumiałem, co powiedziałeś. (to zdanie można powiedzieć do każdego, kiedy coś zakłóca zrozumienie, np. hałas)

Was meinst du? – Co masz na myśli?

Was meinen Sie? – Co ma pan/pani na myśli?

Könntest du wiederholen? – Czy mógłbyś powtórzyć?

Könnten Sie wiederholen? – Czy mógłby Pan/mogłaby Pani powtórzyć?

Könnstest du langsamer sprechen? – Czy mógłbyś mówić wolniej?

Könnten Sie langsamer sprechen? – Czy mógłby Pan/mogłaby Pani mówić wolniej?

Könntest du einfachere Worte benutzen? – Czy mógłbyś używać prostszych słów?

Könnten Sie einfachere Worte benutzen? – Czy mógłby pan/mogłaby Pani używać prostszych słów?

Tutaj możesz pobrać plik ze słownictwem:

Niemiecki w 5 minut. 04.06.2019

Niemiecki w 5 minut: Jak przepraszać?

Niemiecki w 5 minut: Jak przepraszać?

Co powiedzieć, kiedy powiesz coś, czego nie zamierzałaś / zamierzałeś powiedzieć? Kiedy kogoś uraziłaś / uraziłeś? Kiedy mówi się „Entschuldigung”, a kiedy „entschuldige”? W dzisiejszym odcinku serii „Niemiecki w 5 minut” znajdziecie odpowiedzi na te pytania (wszystkie posty z tej serii znajdziecie tutaj).

Więc ans Werk – do dzieła!

Ich meine es gut. – Chcę dobrze.

Ich habe es gut gemeint. – Chciałam / chciałem dobrze.

Czasownik „meinen” oznacza przede wszystkim „sądzić, myśleć, uważać”, np.:

Ich meine, dass er nicht kommt. – Sądzę, że on nie przyjdzie.

Was meinst du? – Co sądzisz?

Ich wollte dich / Sie nicht verletzen. – Nie chciałam ciebie / pana zranić.

Ich entschuldige mich. – Przepraszam.

Czasownik „sich entschuldigen” (przepraszać, usprawiedliwiać się) jest czasownikiem zwrotnym.

Entschuldigung – przepraszam (można powiedzieć do każdego)

Entschuldige – przepraszam (kiedy jesteśmy z kimś na ty)

Entschuldigen Sie – przepraszam (kiedy jesteśmy z kimś na pan/pani)

Zamiast „Entschuldigung” często mówi się „Verzeihung”.

Sam czasownik „verzeihen” oznacza „wybaczać”.

verzeihen – verzieh – hat verziehen

Verzeih mir! – Wybacz mi!

Verzeihen Sie mir! – Proszę mi wybaczyć!

Plik ze słownictwem możecie pobrać tutaj: Niemiecki w 5 minut. 29.05.2019

Niemiecki w 5 minut: Okoliczniki czasu. Część 2

Niemiecki w 5 minut: Okoliczniki czasu. Część 2

W serii „Niemiecki w 5 minut” (wszystkie posty tutaj) czas na drugi tekst o okolicznikach czasu. Podawanie dat po niemiecku nie jest takie trudne jak się czasami wydaje, wystarczy znać kilka reguł:

Jak podajemy rok po niemiecku? Są dwie możliwości:

  • sam rok, bez przyimka, np. 1986 – w 1986 roku
  • dodajemy „im Jahre”, np. im Jahre 1986 – w 1986 roku

Ich bin 1986 geboren. – Urodziłam się w 1986 roku.

Sie ist im Jahre 1990 geboren. – Ona urodziła się w 1990 roku.

Coraz częściej spotykam się ze stosowaniem „in”, jednak na razie nie zostało to uznane za poprawne.

Jak zapytać o konkretną datę i ją podać?  

Der Wievielte ist heute? – Który jest dzisiaj?

W odpowiedzi stosujemy mianownik (Nominativ):

Heute ist der 14. Mai (der vierzehnte Mai).

Można również zapytać:

Den Wievielten haben wir heute? – Którego mamy dzisiaj?

Heute haben wir den 14. Mai (den vierzehnten Mai) à w odpowiedzi stosujemy biernik (Akkusativ), ponieważ czasownik „haben” się z nim łączy.

Jednak kiedy pytamy o to, którego dnia coś się dzieje, stosujemy „an+Dativ”, czyli:

Ich bin am 6. (an dem sechsten) Juli geboren. – Urodziłam się 6 lipca.

Wann ist der Valentinstag? – Kiedy są Walentynki?

Am 14. ( an dem vierzehnten) Februar.

Wann ist der Tag der Deutschen Einheit? – Kiedy jest Dzień Niemieckiej Jedności?

Am 3. ( an dem dritten) Oktober.

Nie zapominajmy o tym, że po liczebnikach porządkowych stawiamy kropkę.

Jak zawsze przygotowałam dla Was plik do pobrania: Niemiecki w 5 minut 14.05.2019