W kolejnym poście z serii o metodach nauczania czas na metodę bezpośrednią rozwiniętą około 1910 roku.
Kładziono w niej nacisk na wymowę, a gramatyka nauczana była w sposób induktywny. Co oznacza induktywne nauczanie gramatyki? Polega ono na przejściu od szczegółów do ogółu, na zastosowaniu obserwacji, odnalezieniu wzorów, formułowaniu hipotez i wyciąganiu wniosków. W wielu podręcznikach przykłady prowadzą uczniów do formułowania ogólnych reguł.
Jaki był cel tej metody?
- Uczyć uczniów chętnych do odwiedzenia obcych krajów i chętnych do uczenia się.
- Porozumiewanie się w czasie podróży.
- Doświadczenie kultury: geografii, ludzi i historii.
Czego uczono?
- Dialogów, konwersacji.
- Czytano teksty o życiu ludzi w innych kulturach: o geografii, o zwyczajach, o polityce.
- Stosowano mapy i wizualne pomoce (przedmioty, zdjęcia).
Jakie metody stosowano?
- Tak jak wcześniej wspomniałam, gramatyka była nauczana w sposób induktywny.
- Czytanie na głos.
- Konwersacje w praktyce.
- Rysowanie map, obrazków.
- Stosowanie techniki tzw. „information gap” – czyli jeden uczeń posiada mapę np. Anglii, na której nie ma rzek, drugi tę samą mapę, na której nie ma dużych miast. Oboje muszą uzupełnić swoje mapy, rozmawiając.
- Pytanie i odpowiadanie.
- Stosowanie techniki poprawiania samego siebie (self-correction). Miało to na celu przeniesienie części odpowiedzialności na ucznia. Mogło polegać to np. na powtarzaniu przez nauczyciela niepoprawnego zdania i zmotywowaniu ucznia do znalezienia błędu.
Źródła:
- Wiedza własna
- Kurs „Teach English Now! Theories of Second Language Acquisition by Arizona State University” (Coursera)