Jak unikać błędów na egzaminach? Słuchanie

16 maja opublikowałam tekst o tym, jak unikać błędów w ustnej części egzaminów. Znajdziecie go tutaj. Dzisiaj przyszła kolej na słuchanie. Co zrobić, aby nasze rozumienie ze słuchu było lepsze?

Kilka rad/uwag wynikających z mojego nauczycielskiego doświadczenia:

  1. Często jest tak, że uczący się nie rozumieją słów kluczowych. Oczywiście zgadza się, że nie musimy rozumieć każdego słowa, aby zrozumieć tekst, ale czasami pada słowo kluczowe, niezrozumienie którego sprawia, że zdający zaznaczają niewłaściwą odpowiedź. Dotyczy to również czytania. Ratunkiem jest tu oczywiście jak najszersze słownictwo.
  2. Za mało słuchania – z mojego doświadczenia wynika, że ćwiczenia do rozumienia ze słuchu są nielubiane przez uczniów. Są one jednak niezbędne, ale faktem jest, że na lekcjach robi się ich za mało, bo jest za mało czasu. Myślę, że dzisiaj, w dobie Internetu, komórek z Internetem, nauczyciele powinni zadawać więcej takich ćwiczeń do domu. Tylko słuchanie nagrań poza lekcjami sprawi, że uczący się będą mieli szansę na osłuchanie się z językiem. Dużą pomocą jest dzisiaj chociażby serwis Youtube. Wystarczy w jego wyszukiwarkę wpisać „Hörverstehen A1” czy „Hörverstehen B2” i znajdziemy mnóstwo filmików do słuchania, a w video pokazuje nam się tekst. Zalecam jednak najpierw tylko słuchać, a potem słuchać i czytać. Przykład:

Deutsch lernen mit Geschichten B1 B2

3. Słuchanie podcastów. Podcasty są dzisiaj bardzo popularne. Muszę przyznać, że sama nie słucham ich tak często, ale wynika to z braku czasu. Jednak jeśli ktoś z Was ma czas i lubi podcasty, to polecam tę stronę:

Podcast

Również bardzo dobry jest podcast „Die Zeit”:

Zeit online – Podcast

4. Na egzaminach jest tak, że nie wszystkich zadań słucha się dwa razy, niektórych tylko raz. Czasami nie ma więc szansy na to, aby posłuchać ponownie i się upewnić. Myślę, że „ratunkiem” jest tutaj głęboka koncentracja, szukanie słów kluczowych i oczywiście rozumienie kontekstu. Tak, wiem, że łatwo powiedzieć. Jednak – jak zaznaczyłam wcześniej – tylko osłuchanie się z językiem na odpowiednim poziomie i jak najszersze słownictwo jest kluczem do sukcesu. Ok, można oczywiście trafić, ale nie zawsze będzie się to udawało 🙂

5. Na koniec podam Wam link do postu „Jak słuchać, by usłyszeć?” Oli z bloga „Niemiecka sofa”. Radzi ona m.in. jak poprawić rozumienie ze słuchu:

Jak słuchać by usłyszeć

Magdalena Surowiec

Magdalena Surowiec

Germanistka z wykształcenia i z zamiłowania. W Niemczech mieszkałam ponad 7 lat (Północna Nadrenia-Westfalia i Nadrenia-Palatynat). Język niemiecki jest dla mnie jak drugi język ojczysty. Uczę, tłumaczę, piszę podręczniki, dokształcam się. Moje zainteresowania to języki obce, muzyka klasyczna, antyczny Egipt, literatura, dydaktyka, metodyka i przede wszystkim moja córka.

Sprawdź także...

7 komentarzy

  1. Ola | Niemiecka Sofa napisał(a):

    Zgadzam się z każdym z punktów. Uczniowie myślą, że wszystkiego nauczą się na kursie, że wystarczy zrobić to minimum podczas zajęć. Niestety to nie wystarczy, zwłaszcza jeśli zauważymy, że mamy z czymś problem.

    Dziękuję za podlinkowanie!

    • Magdalena Surowiec napisał(a):

      Zgadza się. Ćwiczenia do rozumienia ze słuchu są przez uczniów zwykle nielubiane, a szkoda, bo później trudniej zrozumieć rodzimych użytkowników języka.

      Nie ma za co 🙂

  2. "TM" napisał(a):

    Hörverstehen nauczyć się IMHO nie da. To kwestia osłuchania się z językiem. Kiedyś rozważałem studiowanie germanistyki, ale zrezygnowałem z tych planów głównie, a może nawet wyłącznie, obawiając się właśnie rozumienia ze słuchu na egzaminie wstępnym. Było tam ono, czy wszędzie nie wiem, ale np. na UAM miało swego czasu postać dyktanda, co jeszcze bardziej mnie przerażało. Być może nie było się zresztą czego bać, jako że później, zaliczając niemiecki w Szkole Języków Obcych (or so) przy UW, nb. na trzecim, tzn. na najwyższym levelu przewidzianym dla studiów niegermanistycznych, owo rozumienie ze słuchu okazało się dla mnie prościutkie.

    • Magdalena Surowiec Magdalena Surowiec napisał(a):

      Najlepiej nauczyć się oczywiście będąc w kraju niemieckojęzycznym, ale wiadomo, że nie każdy ma tę możliwość.

      • "TM" napisał(a):

        Tak, tzn. chyba tak, a chyba dlatego, że ja osobiście też tak uważam, niemniej jednak spotkałem się z opiniami zupełnie odmiennymi, mianowicie, że takie sui generis rzucenie na głęboką wodę, a es czymś takim Einwanderung niewątpliwie gibt, może przynieść skutki odwrotne. Czy tak jest – nie wiem, w każdym razie póki co. Zresztą u mnie z Hörverstehen problemu nie ma. Cały czas idzie radio niemieckie (a jako przerywniki także inne, tj. ang., wł., ros.).

        • Magdalena Surowiec napisał(a):

          Masz rację, ale myślę, że to zawsze zależy od danej osoby. Jednych to zmotywuje, innych zniechęci.

          • "TM" napisał(a):

            ja klar kein bedarf es mir zu erklären bin ein extremer fall von individualisten mfg js.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.